W Porcie Lotniczym Berlin Brandenburg (BER) odbyło się kolejne spotkanie dotyczące możliwości współpracy lubuskiego lotniska z portami w Berlinie. Gospodarzem spotkania był Andreas Deckert, szef obszaru zarządzania lotniskiem Porty Berlińskie. W rozmowach uczestniczyła członek zarządu Alicja Makarska.

W spotkaniu udział wzięli również Zdzisław Smoła – Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji, Jacek Plis – doradca oraz Maciej K. Król, prezes spółki Lotnisko Zielona Góra/Babimost.

Wczorajsze spotkanie to efekt wcześniejszych rozmów, które miały miejsce w porcie lotniczym Zielona Góra/Babimost w lipcu br. Wówczas strona niemiecka zapoznała się z potencjałem naszego portu lotniczego. Goście zwiedzili lotnisko w Babimoście, gdzie zobaczyli m.in. halę kontroli przylotów, która przy powierzchni 800 m kw. może pochwalić się potencjalną przepustowością na poziomie 360 tys. pasażerów rocznie.

Już wtedy niemiecka delegacja wskazała, że w Berlinie istnieje zapotrzebowanie na współpracę w zakresie operacji lotniczych z przeniesieniem na lotniska zapasowe. Podczas wczorajszych rozmów rozważano kwestię wykorzystania portu lotniczego Zielona Góra/Babimost jako lotniska zapasowego, a także do lotów szkoleniowo-treningowych.

Strona niemiecka zobowiązała się do odwiedzenia lubuskiego lotniska  wraz z specjalistami ds. operacji lotniczych przewoźników bazujących na tamtejszych lotniskach.

Po rozmowach goście zapoznali się z postępem prac prowadzonych na lotnisku. Kolejne spotkanie zaplanowano w listopadzie br. w porcie lotniczym Babimost.

Port Lotniczy Berlin Brandenburg im. Willy Brandta

  • Port Lotniczy Berlin Brandenburg nosi imię Willy Brandta. Międzynarodowy kod, stosowany w połączeniach lotniczych do i z Berlina, brzmi BER.
  • Budynek terminalu posiada sześć kondygnacji i jest usytuowany centralnie pomiędzy dwoma przebiegającymi równolegle do siebie pasami startowymi (Midfield Airport). Ponieważ oba pasy startowe dzieli odległość 1.900 metrów, mogą być one eksploatowane niezależnie od siebie. Nie tylko terminal, ale także pozycje dokowania samolotów przy terminalu i inne pozycje postojowe dla samolotów, usytuowane są pomiędzy obu pasami startowymi. Dzięki temu zdecydowana większość hałasu lotniczego ogranicza się do terenu samego lotniska.
  • Terminal na swej głównej pierzei posiada 16 pomostów dla pasażerów (rękawów). Kolejnych dziewięć rękawów znajduje się na froncie pierzei południowej. Natomiast pasażerowie korzystający z pierzei północnej docierać będą do samolotów pieszo lub autobusami (Walk-Boarding). Łącznie Port Lotniczy Berlin Brandenburg posiada ponad 85 pozycji parkowania samolotów.
  • Jego północny pas startowy ma 3.600 metrów długości. Na obecną chwilę jest on eksploatowany przez dotychczasowe lotnisko Berlin-Schönefeld. Dodatkowo nowy stołeczny port lotniczy wyposażono w drugi, całkowicie nowy pas startowy. Liczy on 4.000 metrów długości i ma ponad 60 metrów szerokości. Wybudowany pomiędzy obu pasami startowymi przemyślny system dróg kołowania dodatkowo zwiększa możliwości eksploatacyjne Portu Lotniczego Berlin Brandenburg.
  • Port Lotniczy Berlin Brandenburg przystosowany jest do prowadzenia ruchu lotniczego w niekorzystnych warunkach pogodowych, w standardzie ILS CAT III b.
  • Port Lotniczy Berlin Brandenburg im. Willy Brandta posiada powierzchnię 1.470 hektarów co odpowiada ok. 2 tys. boisk do piłki nożnej.
  • Po uruchomieniu BER będzie doskonale i w niezawodny sposób skomunikowany z siecią drogową i kolejową. Bezpośrednio pod terminalem wybudowano lotniskowy dworzec kolejowy. Z jego peronów w ciągu kilku minut dotrzeć można do hali odpraw. Na dworcu kolejowym BER zatrzymywać się będą pociągi kolei miejskiej (S-Bahn), Airport Express, a także pociągi regionalne i dalekobieżne.

Lotnisko otwarte zostanie pod koniec 2017 r.

Start typing and press Enter to search

facebook
Lotnisko Zielona Góra Click to listen highlighted text!