60-lecie lotniska i 40-lecie Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost – ten podwójny jubileusz był okazją do seminarium na temat lubuskiego lotnictwa oraz szeregu imprez towarzyszących, które odbyły się na terenie lubuskiego regionalnego portu lotniczego w Babimoście w ramach “Dnia Otwartego” portu lotniczego. Setki gości i okolicznych mieszkańców bawiły się na pikniku i pokazach specjalistycznego sprzętu.

Na Dzień Otwarty do Babimostu przybył m.in. gen. Mirosław Hermaszewski, który w 1978 r., jako pierwszy (i jedyny jak dotąd) Polak przebywał w przestrzeni kosmicznej, a w latach 60. i 70., jako pilot wojskowy, ćwiczył na babimojskim lotnisku. Podczas konferencji prasowej przyznał, że właśnie podczas ćwiczeń w Babimoście dowiedział się o urodzeniu swojego syna w roku 1966.

W Dniu Otwartym uczestniczyli także parlamentarzyści: senator RP Waldemar Sługocki i posłanka Krystyna Sibińska, która wylądowała w Babimoście samolotem rejsowym z Warszawy podczas trwania imprezy. Był także Stanisław Oznarowicz, emerytowany pracownik byłego Urzędu Wojewódzkiego w Zielonej Górze i szef projektu uruchomienia portu lotniczego w Babimoście w 1977 r., a także samorządowcy, w tym m.in.: burmistrz Babimostu Bernard Radny, burmistrz Krosna Odrz. Marek Cebula, starosta zielonogórski Dariusz Wróblewski, radni województwa Małgorzata Gośniowska-Kola, Edward Fedko i Klaudiusz Balcerzak.

Impreza odbyła się pod patronatem marszałek Elżbiety Anny Polak, a także prezydenta Zielonej Góry Janusza Kubickiego, burmistrza Babimostu Barnarda Radnego oraz prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotra Samsona. Okolicznościowe i gratulacyjne listy adresowane do marszałek Polak przesłali prezes ULC Piotr Samson oraz wojewoda lubuski Władysław Dajczak.

Zarząd Województwa reprezentowała Alicja Makarska, członek zarządu. – Ta darowizna, jaką otrzymaliśmy od skarbu państwa, nie marnuje się, a wręcz przeciwnie: przyczynia się do rozwoju naszego województwa – powiedziała Alicja Makarska, nawiązując do historii babimojskiego lotniska. Przypomniała jakie inwestycje podjął samorząd województwa, by dziś mogły bezpiecznie operować maszyny przewoźników: to m.in. system naprowadzania samolotów ILS, siedziba służb ratowniczych i inne. Podczas konferencji prasowej poinformowała też, że od 18 października br. województwo lubuskie w porozumieniu z PLL LOT uruchomi dwa dodatkowe rejsy na trasie ZG – WAW – ZG, tym samym wypełniając lukę w tygodniowym rozkładzie lotów. Będzie to wieczorne środowe połączenie z Warszawy do Zielonej Góry oraz poranne czwartkowe z Zielonej Góry do Warszawy.

Senator Waldemar Sługocki powiedział podczas jubileuszowego seminarium: – 60 lat to wiek, kiedy mamy już dużo doświadczenia i podobnie jest z lotniskiem: były czasy świetności, ale były też czasy niełaski. Doświadczenia są różne: wzloty i upadki. Czasy wzlotu były wówczas, kiedy otwierano port lotniczy w 1977 r. Było to niebywałe wydarzenie na Ziemi Lubuskiej. Połączenia z Warszawą były epizodyczne, ale niezwykle istotne dla rozwoju regionu. Dzięki temu wielu pilotów i żołnierzy związało swoje losy z Ziemią Lubuską, zostali i do dziś mieszkają tutaj, budując potencjał regionu.

Jakie są atuty portu lotniczego w Babimoście? O tym mówił Michał Anczykowski, dyrektor Portu Lotniczego z ramienia PPL: – Początkowo lotnisko służyło tylko celom wojskowym, potem cywilnym. Dziś lotnictwo przestało być domeną tylko wielkiego biznesu, chcemy oddać lotnisko w ręce zwykłych ludzi. Osiągniemy to dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim i przewoźnikiem – powiedział.

Dyr. Anczykowski omówił parametry lotniska, jego możliwości w zakresie przyjmowania największych maszyn. Dodał, że ogromnym atutem lotniska jest jego lokalizacja, z dala od terenów zurbanizowanych, która sprawia, że nie ma tutaj żadnych ograniczeń środowiskowych, związanych np. z emisją hałasu.

Stanisław Oznarowicz emerytowany pracownik byłego Urzędu Wojewódzkiego w Zielonej Górze, podkreślił, że projekt utworzenia regionalnego portu lotniczego w Babimoście był efektem reformy administracyjnej z 1975 r., skutkiem której powstało 49 województw, w tym m.in. zielonogórskie i gorzowskie. Powstało wówczas podobne regionalne lotnisko w Słupsku, który też był wówczas miastem wojewódzkim i na tym rozwiązaniu wzorowano się w Zielonej Górze. – Dokumentacja została przygotowana bardzo szybko. Port lotniczy został uruchomiony w 1977 r. – mówił Stanisław Oznarowicz. – Dzisiaj widzę, że zarząd województwa z panią marszałek na czele robi wszystko, by to lotnisko się rozwijało, a razem z nim województwo. I tak trzymać!

Konrad Majszczyk, zastępca dyr. komunikacji korporacyjnej PLL LOT poinformował, że jego firma  wykonuje 250 operacji dziennie, a średnie obłożenie pasażerskie połączeń lotniczych LOT wynosi 78 proc. i wzrosło w ostatnim czasie o 2 proc. Rafał Trzaskowski prezes firmy Hertz Systems przekazał wiele ciekawych informacji o systemie antydronowym „Jastrząb”, wdrażanym przez Hertz. Umożliwia on bezkolizyjne ściąganie na ziemię dronów, które potencjalnie mogą stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego w obszarze portów lotniczych. Z kolei prof. Marek Rekowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu omówił znaczenie regionalnych portów lotniczych dla rozwoju społeczno-gospodarczego i dostępności komunikacyjnej regionów na przykładzie Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost.

Oprócz udziału w sympozjum, setki gości i mieszkańców okolic mogły obejrzeć pokaz działania systemu antydronowego „Jastrząb”, pokaz działań antyterrorystycznych straży granicznej, pokazy modeli latających i uczestniczyć w wielu innych atrakcjach. Imprezy zorganizował Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego, przy współudziale Przedsiębiorstwa Państwowego PPL oraz PLL LOT, które realizują połączenia lotnicze między Zieloną Górą a Warszawą.

Krótki rys historyczny lotniska w Babimoście

  • Lotnisko Babimost zaczęto budować w 1954 r. jako lotnisko zdolne do obsługi minimum jednego pułku lotniczego wyposażonego w samoloty z napędem turboodrzutowym.
  • Oficjalnie lotnisko w Babimoście powstało w 1957 roku jako lotnisko wojskowe. Wtedy to, na rozkaz Ministra Obrony Narodowej, powołano do życia 45 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego.
  • 21 lipca 1961 r. na lotnisku w Babimoście z gościnną wizytą przebywał pierwszy kosmonauta świata Jurij Gagarin. Na pamiątkę tego wydarzenia w płytę lotniska wmurowano tablicę pamiątkową.
  • 24 czerwca 1977 r. odbył się pierwszy lot pasażerski do Warszawy realizowany przez PLL LOT. W tym dniu na lotnisko w Babimoście przyleciał pierwszy cywilny samolot Jak-40 z Warszawy.
  • 22 sierpnia 1992 r. oficjalnie pożegnano uroczyście Pułk, który nosił wtedy nazwę Lotniczy Pułk Szkolno-Bojowy.
  • Od marca 2001 r. do września 2004 r. istniało na lotnisku stałe połączenie pasażerskie z Warszawą z międzylądowaniem w Poznaniu. Po 15 miesiącach przerwy wznowiono loty 28 listopada 2005, dwa razy dziennie.
  • 25 marca 2007 r. zakontraktowane przez LOT samoloty linii Jet Air odlatywały rano i przylatywały wieczorem raz dziennie.
  • W czerwcu 2007 r. samorządy Zielonej Góry i województwa lubuskiego podpisały wstępną umowę z zarządcą portu, Przedsiębiorstwem Państwowym “Porty Lotnicze” (PPL) mającą na celu przekształcenie części istniejącej infrastruktury portu w znaczący lotniczy port towarowy dla zachodniej Polski i wschodnich Niemiec.
  • W styczniu 2011 r. zawieszono wszystkie loty do Warszawy. Lotnisko obsługiwało od tamtej pory jedynie samoloty prywatne i od czasu do czasu transporty żołnierzy.
  • Od czerwca 2011 r. zostały wznowione bezpośrednie loty do Warszawy. Trasę tę do lutego 2017 r. obsługiwały linie Sprint Air.
  • Od marca 2017 r. linię tę obsługuje narodowy przewoźnik LOT .

Atuty i rozwój lotniska

  • W ostatnich latach zrealizowane zostały inwestycje infrastrukturalne na lotnisku za kwotę ok. 16,8 mln zł.To m.in.ILS (system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności), budowa drogi patrolowej, budowa sieci energetycznej zasilającej pionowe znaki nawigacyjne, budowa strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej czy budowa Hali Kontroli Przylotów.
  • Port Lotniczy Zielona Góra w Babimoście obsługuje regularne pasażerskie połączenia krajowe (do Warszawy) oraz General i Business Aviation. Zorganizowany został również lot do Lwowa.
  • Lotnisko wykorzystywane jest również przez służby lotnictwa medycznego oraz
    w celach praktycznego szkolenia pilotów cywilnych samolotów pasażerskich
    z równoczesnym szkoleniem przy wykorzystaniu instrumentów nawigacyjnych
    w warunkach nocnych i przy ograniczonej widoczności (ILS).
  • Dzięki wysokim parametrom technicznym infrastruktury lotniska wojska NATO od 2015 r. stale wykorzystują Port Lotniczy Zielona Góra do przerzutów samolotami swoich wojsk i ciężkiego sprzętu podczas różnych europejskich ćwiczeń i manewrów wojskowych tj. np. „Noble Jump”, „Anakonda-16”, „Briliant Jump” czy  „Swift Response”.
  • W kwietniu 2017 r. Port lotniczy otrzymał nowy Certyfikat Lotniska potwierdzający spełnienie standardów wymaganych przez Unię Europejską. Nasze lotnisko jest gotowe do przyjmowania statków powietrznych o literze kodu referencyjnego
    4C (np. Boeing 737, Airbus 320), a także maszyn o wyższej literze kodu.

Tekst: www.lubuskie.pl.

Relacja z podróży również na blogu: http://www.podróżnik.info/2017/09/30/

Zdjęcia: Krzysztof Kubasiewicz, Asia Nawlicka, Katarzyna Fedro.

Start typing and press Enter to search

facebook
Click to listen highlighted text!